Prinsjesdag 2025: wat verandert er rondom mobiliteit

September 18, 2025

Zoals ieder jaar zijn er tijdens Prinsjesdag belangrijke maatregelen aangekondigd die direct invloed hebben op werkgevers, leasemaatschappijen én berijders. Mobiliteit blijft een belangrijk thema en de komende jaren volgen flinke wijzigingen. We zetten de belangrijkste punten en gevolgen voor je op een rij:

Pseudo-eindheffing op fossiele leaseauto’s
Vanaf 1 januari 2027 zullen werkgevers 12% pseudo-eindheffing betalen over de cataloguswaarde van elke zakelijke leaseauto die niet volledig elektrisch is – dus óók hybrides. Belangrijk: deze belasting mag niet aan werknemers worden doorbelast. Voor auto’s die vóór 2027 zijn verstrekt, geldt een overgangsregeling tot 17 september 2030. Alleen voertuigen die uitsluitend zakelijk worden gebruikt en waar dus niet privé mee wordt gereden, vallen buiten deze regeling.

Advies: start nu al met het in kaart brengen van je vloot en ontwikkel een gefaseerd elektrificatieplan. Zo voorkom je hoge lasten in 2027

Motorrijtuigenbelasting voor EV’s stijgt minder snel
Voor elektrische personenauto’s betaal je nu 25% van de reguliere MRB. Het plan was om dit in 2026 te verhogen naar 75%, maar dat percentage wordt nu 70%. Nog steeds een stevige stijging, maar iets minder dan verwacht.

Advies: houd rekening met deze hogere lasten in de TCO-berekeningen. Wij helpen je graag om de financiële impact helder te maken.

Accijnskorting brandstoffen verlengd
Goed nieuws voor wie nog op benzine of diesel rijdt: de accijnskorting blijft een jaar langer van kracht, tot 1 januari 2027.

Advies: gebruik deze verlenging om de overstap naar elektrisch rijden verder voor te bereiden, in plaats van uit te stellen.

Verbeteringen in laadinfrastructuur
De overheid wil elektrisch rijden aantrekkelijker én transparanter maken.

  • Er komt een keurmerk voor slimme laadpalen.
  • In 2026 gaat een actieplan van start voor bi-directioneel laden, zodat EV’s stroom kunnen terugleveren aan het net.
  • Ook wordt er technologie geïmplementeerd die bij de start van elke laadsessie direct inzicht geeft in de kosten.

Advies: inventariseer alvast de laadbehoefte van jouw wagenpark. Met bi-directioneel laden kunnen EV’s straks zelfs bijdragen aan het energiemanagement van je organisatie.

CO-rapportageplicht verlegd naar grotere werkgevers
De rapportageplicht voor werkgebonden personenmobiliteit (WPM) blijft, maar de drempel gaat omhoog. Deze verplichting geldt momenteel voor bedrijven met 100 of meer werknemers, maar zal verhoogd worden naar 250 medewerkers.

Advies: ook als je onder de grens valt, loont het om inzicht te krijgen in de CO₂-uitstoot van je wagenpark. Dit helpt bij strategische keuzes en duurzaamheidsdoelstellingen.

Versoepeling fiets van de zaak
De bijtelling van 7% voor de fiets van de zaak vervalt in de toekomst voor deelfietsen, poolfietsen en fietsen die niet of nauwelijks mee naar huis worden genomen. Dit maakt het gebruik van zakelijke fietsen laagdrempeliger.

Geen belastingvoordeel meer voor EV’s
Eerder aangekondigd, maar nog steeds belangrijk: vanaf 2026 geldt voor elektrische auto’s dezelfde bijtelling (22%) als voor fossiele auto’s. Het financiële voordeel voor de berijder verdwijnt dus.

Advies: kijk kritisch naar je autoregeling en overweeg alternatieve prikkels om medewerkers toch voor elektrisch rijden te laten kiezen.

Deze wijzigingen hebben grote impact op wagenparkbeheer en het maken van de juiste keuzes richting de toekomst. Bij TraXall volgen we de ontwikkelingen op de voet en denken we graag mee over de beste oplossingen voor jouw organisatie.

Heb je vragen of wil je weten wat dit concreet voor jouw wagenpark betekent? Neem gerust contact met ons op – onze specialisten staan voor je klaar!

Traxall Nederland maakt gebruik van cookies om uw gebruiksgemak te verbeteren.Meer informatieAccepteer cookies