Decos: Zo stap je over op volledig elektrisch rijden
IT-bedrijf Decos had eind vorig jaar de primeur: het beschikt als eerste bedrijf in Nederland over een volledig elektrisch wagenpark. Global manager Finance Nico de Mooij legt uit hoe de overstap bij Decos een succes werd. “Zelfs medewerkers die afscheid hadden genomen van de leaseauto kiezen er weer voor.”
Het Noordwijkse bedrijf is wereldwijd actief in het bedenken van IT-oplossingen en helpt met name lokale overheden met digitalisering. Decos is koploper als het gaat om verduurzaming, zegt De Mooij: “We werken al jaren papierloos – ook op de wc – en sinds 2011 volledig elektrisch: we hebben geen gasaansluiting.” Om de CO2-uitstoot verder terug te brengen, bedacht Decos in 2014 dat het wagenpark om moest naar volledig elektrisch.
Van Plug-in naar full-EV
Vanaf begin 2015 was het daarom alleen nog mogelijk om (minimaal) plug-in hybride auto’s te leasen. “Er waren toen nog geen volledig elektrische auto’s met een acceptabele range, al kozen sommigen al wel voor volledig elektrisch rijden. In 2017 hebben we de volgende stap gezet door voor nieuwe leasecontracten alleen volledig elektrische auto’s toe te staan.” De meeste EV’s hadden toen een range van maximaal 200 kilometer. Medewerkers stonden daarom niet meteen te juichen, vertelt De Mooij.
Bijna alle ritten minder dan 150 kilometer
Maar dat bleek niet terecht, zo ontdekte Decos: “Wij hadden een ritregistratiesysteem in de auto’s en konden dus alle ritten van de laatste jaren analyseren. Daar kwam uit dat slechts 1,4% een rit van langer dan 150 kilometer was. De beperkte range was dus helemaal geen probleem voor zakelijke ritten.” Natuurlijk waren er wel medewerkers die met hun leaseauto op vakantie wilden. “Die hebben we voor de vakantie hun auto laten ruilen met een collega die nog niet elektrisch reed, zodat ze voldoende actieradius hadden”, legt De Mooij uit.
Budget verhoogd
Gaandeweg won de EV terrein bij Decos en nu telt het wagenpark 39 volledig elektrische leaseauto’s. “We zagen dat mensen die afscheid genomen hadden van hun leaseauto en voor een autovergoeding hadden gekozen, opnieuw gingen leasen. Dat hield ook verband met de lagere bijtelling. En we hebben in 2017 het leasebudget verhoogd; de kosten die voorheen voor benzine werden gemaakt zijn daarin ook opgenomen. Daardoor konden medewerkers een duurdere auto leasen.”
Ontzorgd door Traxall
Decos had veel hulp van Traxall, dat het volledige wagenparkbeheer voor zijn rekening neemt. “Traxall adviseerde ons ook in de keuze voor een leasemaatschappij die veel ervaring heeft met elektrische auto’s. We worden volledig ontzorgd: Traxall regelt het contact met de berijder en met de leasemaatschappij.” Over de kosten is De Mooij duidelijk: die zijn vergelijkbaar met de kosten van een brandstof-wagenpark. “Per saldo zijn we niet meer geld kwijt.”
Opladen geen probleem
En opladen dan? Dat kan nog weleens een uitdaging zijn. “Dat klopt”, zegt De Mooij. “Maar inmiddels staan er 24 laadpalen bij het hoofdkantoor. We faciliteren ook de laadplekken bij medewerkers thuis. Zodoende hoeft er niet onderweg geladen te worden wat als hinderlijk ervaren wordt.